کلسترول خوب چیست؟

کلسترول خوب چیست؟

گفته می‌شود «لیپوپروتئین کلسترول» یا همان «کلسترول خوب» برای سلامت بدن خوب است اما این خوبی چه میزان است و چقدر باید باشد؟

اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد سطح بالای کلسترول خوب می‌تواند عامل مرگ‌ومیر زودرس شود.

دکتر آلارد راتیک از مدرسه پزشکی اموری در آتلانتا نتایج تحقیق انجام‌شده خود و تیمش را در کنگره کاردیولوژی اروپا در مونیخ مطرح کرد که بر مبنای تحقیق روی ۶ هزار پرونده بیمار بالای ۶۳ سال انجام‌شده است.

بنابراین به گفته این محقق کلسترول خوب خیلی هم خوب نیست و باعث سکته قلبی هم می‌شود.

HDL چیست؟

برای انتقال کسترول در خون به ملکول ‏های لیپوپروتئینی نیاز است که به طور معمول ۲ نوع از آن ها بیشتر مورد استفاده قرار می‏ گیرد:

HDL: که به جمع کلسترول و این ملکول HDL-C گفته می ‏شود.

:LDL که با اتصال به کلسترول LDL-C را ایجاد می ‏کند.

برای اختصار در نوشتارها به این ملکول‏ ها HDL و LDL گفته می ‏شود.

HDL یکی از ملکول‏ های چربی خون از نوع لیپوپروتئین است که قسمت اعظم آن پروتئین (۵۰ درصد) و قسمت کمتر آن را کلسترول و تری ‏گلسیرید تشکیل می ‏دهد و کار عمده آن انتقال کلسترول از بافت ‏ها و هدایت آن به سمت کبد است.

به طور کلی این نوع چربی مفید در خانم‏ ها بیشتر از آقایان و در ورزشکاران بیشتر از افراد غیر ورزشکار است.

به علت آن که وزن مخصوص HDL در حدود ۱/۱  گرم درصد میلی لیتر بوده و این مقدار بالاتر از وزن مخصوص سایر لیپوپروتئین ‏ها است، بنابراین آن را به نام لیپوپروتئین با وزن مخصوص بالا Lipoprotein  High Density نام گذاری کرده‏اند HDL در کبد و روده‏ها ساخته می ‏شود.

در بیماران با کاهشHDL، معمولاً افزایش مقاومت به انسولین دیده می ‏شود که ممکن است ناشی از عدم فعالیت فیزیکی و یا چاقی باشد. مطالعات زیادی نشان داده که افزایش HDL باعث کاهش مرگ و میر در مردان و زنان مبتلا به بیماری ‏های قلبی عروقی می ‏شود.

ارتباط کلسترول غذا با کلسترول سرم خون 
در دهه های گذشته باورها حاکی از نقش موثر چربی و کلسترول غذایی در تغییر سطح سرمی کلسترول بوده و به همین دلیل هم دیدگاه های آن روزها درخصوص نقش کلسترول و تغذیه در روند آترواسکلروز (تصلب شرایین) در راهنماهای تغذیه ای که در سال های متمادی تدوین شد تبلور یافت .
اما در آن رمان هیچ گونه شواهد تجربی و آزمایشگاهی که مستقیما این ادعا را تایید کند، وجود نداشت و بعدها در مطالعات اپیدمیولوژیک، یافته های دیگری به دست آمد که مبتنی بر عدم ارتباط کلسترول غذایی با کلسترول سرم یا ارتباط معکوس این دو را اثبات کرد. به همین دلیل هم در آخرین نسخه راهنمای تغذیه آمریکا (۲۰۱۵) که از مهم ترین مراجع مستند در مراکز علمی و اجرایی و از جمله انجمن قلب امریکا است، محدودیت برای مصرف روزانه کلسترول غذایی برداشته شده و تاکید بر کاهش مصرف اسیدهای چرب اشباع و ترانس و قندها در دستور کار قرار گرفته است .

مطلب برگرفته شده از: www.khabaronline.ir

 

درباره نویسنده

noohaadmin

Theme Settings