۱۶ اکتبر؛ روز جهانی غذا

۱۶ اکتبر؛ روز جهانی غذا

بانک جهانی امنیت غذایی ( Food Security ) را «دسترسی همه مردم در تمام اوقات به غذای کافی برای داشتن یک زندگی سالم» تعریف کرد که در کنفرانس رم مورد تاکید قرار گرفت. امنیت غذایی نه تنها مستلزم عرضة كافی مواد غذایی در سطح كلان می‌باشد بلكه ناظر بر توزیع عادلانه غذا به منظور دستیابی همگان به آن نیز هست.

امنیت غذایی سنگ بنای یك جامعه توسعه یافته و عنصر اصلی سلامت فكری، روانی و جسمی آن جامعه است. ناامنی غذایی دامنه انتخاب افراد را شدیداً محدود، و در بسیاری موارد حق انتخاب را از آنها می‌گیرد و از این رو قابلیت‌ها و استانداردهای زندگی‌شان را تنزل خواهد داد. ناامنی غذایی در یک نظام سیاسی- اجتماعی ارزشهای حیاتی و در نتیجه امنیت ملی آن را تضعیف خواهد کرد.

در دهه های اخیر، ما در نتیجه جهانی سازی، شهرنشینی و رشد درآمد رژیم ها و عادات غذایی خود را به طرز چشمگیری تغییر داده ایم.

ما از غذاهای فصلی، عمدتا گیاهی و سرشار از فیبر به جیره های غذایی که دارای نشاسته های تصفیه شده، شکر، چربی ها، نمک، غذاهای فرآوری شده، گوشت و سایر محصولات منبع حیوانی هستند، منتقل شده ایم. زمان کمتری برای تهیه وعده های غذایی در خانه صرف می شود و مصرف کنندگان، به ویژه در مناطق شهری، به طور فزاینده ای به سوپر مارکت ها، فروشگاه های فست فود، فروشندگان مواد غذایی خیابانی و رستوران های دور افتاده اعتماد می کنند.

ترکیبی از رژیم های ناسالم و سبک زندگی بی تحرک باعث افزایش نرخ چاقی شده است، هم اکنون بیش از ۶۷۰ میلیون بزرگسال و ۱۲۰ میلیون دختر و پسر (۵ تا ۱۹ سال) چاق هستند و بیش از ۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال دارای اضافه وزن هستند، در حالی که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) بیش از ۸۲۰ میلیون نفر در سطح دنیا از گرسنگی رنج می برند.

رژیم غذایی ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر واگیر (NCDs) از جمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت و برخی سرطان ها است. سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با مرگ و میر ناشی از رژیم بد غذایی در سرتاسر دنیا، سالانه مبلغی بالغ بر ۲ تریلیون دلار در سال هزینه می کند.

چاقی و سایر اشکال سوء تغذیه تقریباً از هر سه نفر یک نفر را مبتلا می کند. پیش بینی ها نشان می دهد که این تعداد تا سال ۲۰۲۵ یکی از دو نفر خواهد بود. خبر خوب این است که راه حل های مقرون به صرفه برای کاهش انواع سوء تغذیه وجود دارد ، اما آنها نیاز به تعهد و اقدام جهانی بیشتری دارند.

درباره نویسنده

noohaadmin

Theme Settings