مواد غذایی ارگانیک چیست؟

مواد غذایی ارگانیک چیست؟

تاریخچه مواد غذایی ارگانیک

مواد غذایی ارگانیک اواخر سال های ۹۰ میلادی وارد بازار غذای جهانی شد و از سال ۸۷ نیز جای خود را در بازار محصولات غذایی ایران پیدا کرد.

متاسفانه آفت‌کش‌ها و مواد‌‌ شیمیایی که به مواد غذایی زده می‌شود وارد بدن شده و اثرات مخربی روی سلامتی ما به جا می‌گذارند. برای همین امید است روز‌به‌روز گرایش بیشتری به مصرف این محصولات ایجاد شود. با وجود این که این محصولات غذایی گران‌تر هستند اما سلامتی هر کدام از ما بیشتر از این حرف‌ها ارزش دارد.

امروزه در تمام دنیا محصولات غذایی مانند انواع میوه‌ها و سبزیجات، حبوبات، غلات، گوشت گاو و گوسفند، گوشت مرغ و تخم‌مرغ، شیر، عسل و غیره به صورت ارگانیک تولید و مصرف می‌شود. در ایران محصولاتی از قبیل انار، آب انار، پسته‌ی وحشی، زعفران، انجیر، گلاب، عسل، چای، برنج، سیب، روغن زیتون و برخی از محصولات غذایی دیگر به صورت ارگانیک ارائه شده است.

ارگانیک چیست؟

غذای ارگانیک یا طبیعی، به غذایی گفته می شود که بدون دخالت یا بدون مصرف آفت کش ها، کودهای شیمیایی و ترکیبات اصلاح شده ژنتیکی تولید شده باشد. در واقع کشاورزی ارگانیک، شیوه ای از کشاورزی است که در تمام مراحل کاشت تا برداشت، جمع آوری و بسته بندی محصولات کشاورزی از محصولات شیمیایی استفاده نمی شود.

نگهداری محصولات ارگانیک

مواد غذایی که به صورت ارگانیک تولید و به بازار عرضه می شوند چند تفاوت اساسی با دیگر مواد غذایی رایج در بازار دارند، یکی از نکاتی که باید درباره این نوع مواد غذایی گوشزد شود روش نگهداری آنها در خانه است. سبزیجات و سیفی جات ارگانیک برای نگهداری به دقت بیشتری نیاز دارند، در واقع می توان گفت که نگهداری این نوع محصولات خوراکی اندکی سخت تر است، سختی کار آنجاست که عمر کوتاه تری نسبت به سایر سبزیجات دارند، مثلا اگر سبزی خوردن معمولی می خرید و آن را درون یک کیسه نایلونی به راحتی به مدت ۴ تا ۶ روز در یخچال نگهداری می کنید، بهتر است بدانید که با سبزیجات ارگانیک نمی توانید این برخورد را داشته باشید. سبزیجات و سیفی جات ارگانیک معمولا عمر کوتاه تری دارند و به شرایط بهتری برای نگهداری نیاز دارند. سبزی ارگانیک را پس از آنکه شسته و خشک کردید باید در یک کیسه دولایه پارچه ای که حفاظ بیرونی اش رطوبت را نگه می دارد بریزید و در یخچال بگذارید. یادتان باشد که این نوع سبزی زمان کوتاه تری قابل استفاده است بنابراین از خرید در مقیاس زیاد خودداری کنید و سبزی خوردن را برای مصرف در یک بازه زمانی ۳ ۲ روزه خریداری کنید. گوجه ها و خیارها را هم باید در شرایط مشابهی نگهداری کنید، اگر چه عمر آنها یکی، دو روزی از سبزیجات بیشتر است، اما به هر حال نسبت به موادغذایی که تاکنون استفاده کرده اید عمر کوتاه تری دارند و شاید اصلا حکمت سبزیجات ارگانیک در این است که شما به عنوان یک خریدار محصولات طبیعی ناچار شوید که همواره محصولات غذایی تازه میل کنید.

 

درباره نویسنده

noohaadmin

Theme Settings