حساسیت به بادام زمینی

حساسیت به بادام زمینی

حساسیت به بادام زمینی چیست؟

حساسیت به بادام زمینی واکنشی است که به فاصله کوتاهی پس از برقراری تماس با بادام زمینی یا محصولات حاوی آن پیش می آید و ناشی از پادتن های حساسیت IGE در مقابل پروتئین های بادام زمینی است.

حساسیت به بادام زمینی تا چه حد رایج است؟

پژوهشهای اخیر نشان داده است که در یک جامعه غربی تقریباً یک کودک در ۲۰۰(۵/۰%) تا سن ۵ سالگی نسبت به بادام زمینی واکنش داشته است. روی هم رفته یک تا ۲ درصد جمعیت نسبت به بادام زمینی واکنش بالینی دارند. نتیجه آزمایش حساسیت به بادام زمینی مثل آزمایش سوزن زدن به پوست در تقریبا ۳ درصد از کودکان مثبت است ولی فقط ۳/۱ آنان با خوردن بادام زمینی دچار واکنش می شوند. وقوع حساسیت به بادام زمینی در دوران کودکی در کشورهای مختلف خیلی فرق دارد. استرالیا کشوری است که رواج حساسیت به بادام زمینی در آن نسبتاً زیاد است. اگر آزمایش حساسیت فرزند شما مثبت است ولی هرگز بادام زمینی نخورده است دکترتان احتمال ایجاد واکنش در صورت خوردن بادام زمینی یا محصولات حاوی بادام زمینی را معین خواهد کرد.

نشانه های حساسیت به بادام زمینی چیست؟

بیشتر واکنشهای حساسیتی به بادام زمینی ملایم هستند و شامل کهیر در کنار دهان، جایی که بادام زمینی با پوست تماس پیدا کرده، یا کهیر عمومی تر در جاهای دیگر بدن است. یک نشانه رایج دیگر دل درد و استفراغ است که زود بعد از خوردن یک محصول حاوی بادام زمینی ظاهر می شود. کودکانی که حساسیت بیشتری دارند ممکن است در اثر یک واکنش حساسیتی در لوله های هوا دچار سرفه، خس خس سینه، اشکال در تنفس یا گرفتگی صدا شوند. در شدید ترین موارد ممکن است غش کردن و بیهوشی پیش بیاید. خیلی به ندرت، افرادی که خیلی حساسیت داشته اند در اثر یک واکنش حساسیتی شدید به نام آنافیالکسی مرده اند.

آیا روغن بادام زمینی خطر دارد؟

مشکل حساسیت به بادام زمینی ناشی از پروتئین آن است، نه چربی (روغن) آن. در پژوهش های کوچکی نشان داده شده است که روغن تصفیه شده بادام زمینی امن است. روغن بادام زمینی سرد فشرده شده پروتئین بادام زمینی را دارد و باید از آن اجتناب کرد.  متاسفانه تضمین اینکه روغن به اندازه کافی تصفیه شده که همه ذرات پروتئین بادام زمینی از آن گرفته شده باشد اغلب کار مشکلی است. اجتناب از روغن بادام زمینی اغلب توصیه می شود، به ویژه برای کسانی که واکنشهای شدیدتری داشته اند که خطر جانی داشته است.

آیا فرزند من باید از انواع دیگر دانه های آجیل اجتناب کند؟

اغلب ممکن است کودکان نسبت به انواع مختلف دانه های آجیل واکنش داشته باشند. در هنگام آزمایش حساسیت توسط سوزن زدن به پوست، اغلب برای دانه های مختلف نیز آزمایش می شود. بسته به نتایج آزمایش فرزندتان، نوع واکنش و سابقه خانوادگی، دکتر شما ممکن است به او توصیه کند که از همه انواع دانه ها اجتناب کند. مهم است که در این باره با دکترتان صحبت کنید. در کارخانه هایی که در آن انواع مختلف دانه ها پردازش می شوند ممکن است ً امن ترین راه عمل باشد.

آیا حساسیت به بادام زمینی می تواند بعد از اینکه فرزند من رشد کرده و از آن خارج شده است برگردد؟

در تقریباً همه مواردیکه حساسیت کودکی در اثر رشد کردن او تمام شده است، این حساسیت بر نمی گردد. موارد نادری وجود دارند که در آن حساسیت برگشته است.

درباره نویسنده

noohaadmin

Theme Settings